Zasady i techniki negocjacji

Zasady i techniki negocjacji

Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się z komunikowaniem z innymi firmami, bankami, inwestorami, kontrahentami, wspólnikami, pracownikami. Z każdym uczestnikiem komunikacji prowadzi się dyskusje, spory, załatwia istotne dla istnienia firmy sprawy. Częścią komunikacji jest negocjowanie. Negocjować można warunki umowy, gwarancji, cenę zakupu i sprzedaży, czas dostaw i płatności, termin wykonania zlecenia itp. Negocjacje dają możliwość uzgodnienia najkorzystniejszych warunków współpracy. Negocjacje można prowadzić na dwa sposoby. Albo miękką albo twardą. Negocjacja miękka polega na unikaniu walki lecz zawarciu porozumienia za wszelką cenę. Twarda zakłada zwycięstwo. Nastawiona jest na walkę, prowadzenie wrogich rozmów. Aby osiągnąć zamierzony cel do negocjacji należy się odpowiednio przygotować. Trzeba przede wszystkim opracować atrakcyjną ofertę, na wszelki wypadek także przygotować alternatywne rozwiązanie. Przydatne jest postawienie się w sytuacje drugiej strony – to pomoże przygotować się na przebieg rozmowy oraz lepsze zrozumienie rozmówcy. Aby dotrzeć do celu należy wykazać się znajomością rynku, zasad panujący w czasie teraźniejszym. Sukces w prowadzeniu negocjacji jest możliwy wtedy, gdy będzie się mierzyć wysoko, gdy ustępstwa przeciągną się w czasie. Na koniec warto upewnić się czy obie strony jasno zrozumiały temat i rezultat rozmów.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]

Comments

comments