Promocja – niezbędna w biznesie

Słyszałeś o czymś takim jak marketing mix 4P? Nie, to aż dziwne, że wciąż utrzymujesz się na rynku. A jeśli tak, to najpewniej wprowadzasz jego założenia nie mając o nim pojęcia. Marketing mix 4P to zespół elementów (instrumentów) za pomocą, których jako przedsiębiorcy możemy oddziaływać na rynek. Instrumenty te to miejsce (z ang. place), produkt, promocja i cena (prize). Jeśli masz już odpowiednie miejsce, dobry produkt w atrakcyjnej cenie, brakuje Ci już tylko promocji. I nie chodzi tu tylko o promocję taką, w jakim to rozumieniu pojmuje ją większość klientów, – jako obniżkę. To też jest dobry sposób biznesowy. Zaliczyć tu za to można promocję osobistą, – czyli osobiste reklamowanie produktu, jest bardzo pomocne w systemach biznesów nietradycyjnych – np. multi level marketingu, reklama – wyróżniamy m.in. prasową, Internetową, telewizyjną i radiową. Promocję dodatkową (inaczej: promocja uzupełniająca, promocja sprzedaży) – to dokładnie to, co kojarzymy z w postaci kolporterów ulotek, hostess reklamujących jakieś produktu, degustacje. Zaliczamy tu także: merchandising, czyli odpowiednie układanie towaru na półkach sklepowych, public relations, – czyli ogólnie mówiąc wizerunek. Czy chcemy czy nie, promocja jest niezbędna do dobrego funkcjonowania firmy, trzeba ją wykorzystać.