Narzędzia public relations

Stworzenie pozytywnego wizerunku firmy wymaga podjęcia wielu działań, niekoniecznie jednak muszą być to działania wymagające dużych nakładów finansowych. Istnieje wiele możliwości oddziaływania na potencjalnych klientów, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane nawet przez małe firmy. Jedną z nich jest aktywność w Internecie, polegająca m.in. na prowadzeniu strony internetowej, ale także udzielaniu się na portalach społecznościowych. Można także wysyłać do potencjalnych klientów newslettery i elektroniczne magazyny. Ważna jest także obecność w innych mediach, np. udzielanie wywiadów i informacji prasowych, organizowanie konferencji itd. Nieco więcej zachodu i nakładów finansowych wymaga organizowanie imprez, sponsoring czy konkursy z nagrodami. Ważna jest dobra współpraca z dziennikarzami, to znaczy informowanie ich o swoich działaniach typu wprowadzenie nowego produktu czy usługi lub planowanie imprezy promocyjnej, co może się przyczynić do zamieszczenia tekstu o danej firmie chociażby w lokalnej gazecie. Można także samemu wysłać tekst do jakieś gazety z nadzieją, że zainspiruje on dziennikarzy do zainteresowania daną firmą. Po nawiązaniu kontaktów z lokalnymi mediami należy śledzić teksty dotyczące swojej branży i próbować zaistnieć w roli eksperta np. jako autor komentarza.